GYMPA PÅ KONTORET – ETT VINNANDE KONCEPT!


Många företag satsar idag på bra arbetsplatsmöbler och utrustning till sina medarbetare, allt från ergonomiska stolar med anpassningsmöjligheter för varje medarbetare, till höj- och sänkbara arbetsbord – och ergonomiska tillbehör för dem som behöver detta.
Ändå känner många smärta i t.ex. axlar & rygg, får musarm eller gamnacke.
Hur får vi då medarbetarna att må bättre, känna arbetsglädje och minska sjukskrivningarna?

Vår kund Fordonsdata i Lund har infört tränings- och dansstunder i arbetsmiljöerna på förmiddagen, ca 10-15 minuter. Vem som helst kan ta initiativet och komma på övningarna eller “moves:en” – och de som vill hänger på för en energigivande paus, innan arbetsuppgifterna tar vid igen.

Vår kund SNC Atkins i Helsingborg  kör “Plankan” (se bilden) vissa dagar och “Stolen” vissa dagar – de som vill hänger på och det är en hel del som anammar utmaningen. En tyst övning som inte stör de kollegor som sitter nära, men tävlingsmomentet går det inte att missta sig på!

“Sitta är det nya röka” säger forskarna – så förutom att faktiskt stå upp och arbeta några timmar om dagen, finns nedan några enkla övningar att göra vid skrivbordet för att hålla sig välmående och undvika smärta:

  • Stretcha bröstmuskeln, som blir spänd när man sitter mycket vid datorn.
    – Stå höftbrett med fötterna, sätt händerna mot en vägg och sträck ut axlar och bröstrygg.
  • Flexa ryggen, som blir stel pga stress och dålig hållning vid skrivbordet.
    – Ligg på rygg, dra upp knäna mot bröstet och böj huvudet framåt för sträckning av nacken.
  • Mjuka upp skuldrorna, som ofta blir stela vid stillasittande arbete.
    – Sitt på kontorsstolen, knäpp händerna och tänj framåt och uppåt.

Lycka till & ha en energigivande och smärtfri dag på jobbet önskar Workpoint!